Bílé pečivo bez droždí

V současné těžké době není k sehnání droždí. Všude jen slyším: droždí, droždí, droždí... Já ho moc nepotřebuju, protože mám kvásek a peču si chleba, ale nedalo mi to, abych nezkusila udělat bílé pečivo bez droždí.
Hledala jsem na internetu, jestli nejsou nějaké návody a našla jsem dva. Jeden je na výrobu droždí z brambor, druhý z jablíčka.
Ten z brambor mi připadá takový marnotratný, když potřebuju vyrábět rohlíky jen občas, i zkusila jsem ten z jablíčka.
Od počátku jsem měla dojem, že tak trochu vyrábím spíš kvásek než droždí, ale proč tomu nedat šanci.
Návod říká: jablko nakrájené i se šlupkou vložte do 1 hrnku vody, nechte dva dny, jablko vyndejte a a vmíchejte 1 hrnek hladké bílé mouky. Po dvaceti minutách přidejte do těsta.
Jablíčko jsem tedy máčela 48 hodin. Voda začala obsahovat bublinky. Vrazila jsem tam tedy podle návodu hrnek mouky a čekala 20 minut.
Nic.
Protože byl večer, šla jsem spát.
Ráno byla mouka sedlá ke dnu, nad ní vrstva vody. Ale dalo by se říct, že se trošku nafoukla. Zadělala jsem tedy a počkala hodinu. Těsto nic moc nepředvedlo. Počkala jsem další hodinu. Možná něco málo.
Upletla jsem tedy čtyři bagetky a nechala je ležet na plechu v mírně temperované troubě (kolem 30°C) půl hodiny. Zase nic. Snad jen byly ty bagetky placatější. Přidala jsem rovnou dvě hodiny. To už jsem si říkala, že by kruci ta mouka zkvasila, i kdybych do ní žádnou nakyslou vodu nenalila. Nakonec se mi to zkazí, když je v tom vejce... A tak jsem to upekla.
Těsto při pečení překvapivě slušně vzešlo. Řekla bych, že tak na půlku toho, co by zvládlo droždí. Škoda, že jsem to nevyfotila. Jíst se to dalo, jen to bylo trošku cítit jablíčkem. Ale popravdě to považuju za hodně nouzové řešení. Zejména je opravdu dlouhá doba od namočení jablka k hotovému pečivu. Dva dny máčení jablka, celá noc máčení mouky, dvě hodiny kynutí těsta a dvě a půl hodiny kynutí na plechu. A půl hodiny pečení.

Tady je recept, který jsem použila:

250 g hladké mouky
250 g polohrubé mouky
200 g vody (odstáté, aby vyprchal chlór)
všechen ten kvásek nebo co to bylo
1 vejce
50 g oleje
1 lžička soli
1 lžička cukru

Možná to příště zkusím z těch brambor. Ale bojím se, že jako droždí z obchodu to nebude.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Krecht

Kniha JAK PŘEŽÍT KONEC CIVILIZACE aneb CESTA K SOBĚSTAČNOSTI

Jak si doma vyrobit burčák