Blackout: jak získat pitnou vodu

 Na téma blackoutu jsem psala už víc článků (něco málo je zde, trochu víc  zde a zde), ale jak získat pitnou vodu, to jsem řešila jen krátkodobou zásobou. Zejména ve městech je to problém veliký. Pro méně zkušené musím vyvětlit, že voda do vodáren je čerpána elektrickými čerpadly. Když dojde k delšímu výpadku proudu, voda ve vodárnách dojde. 

Kdyby došlo k výpadku elektřiny na dobu delší než týden a zásobování vodou od státu vázlo - a že by vázlo -, docházelo by k velkým problémům. Řešní jsem nakonec našla v knize Ruka noci podaná od Václava Cílka.

Na obrázku vidíte zázračný filtr jménem Sawyer. Obsahuje jakýsi nanochuchvalec, který ze špinavé vody udělá pitnou. Zachytí až 99,9999 % bakterií, o nečistotách a dalších škodlivých mikroorganismech nemluvě. Denně stihne přefiltrovat 2000 litrů (nespletla jsem se, opravdu dva tisíce) vody, protože nepotřebuje tlak. Prostě se to do něj nahoře lije a dole vytéká. Než začne být nepoužitelný, může vyčistit tři miliony litrů vody. Ačkoliv není zrovna nejlevnější, ihned jsem si ho pořídila a v duši mám klid. Kdyby došlo k výpadku, dojdu si pro vodu do Botiče. Mám ho blíž, než Vltavu.

Možná vás napadá, co nějaké chemikálie. No chemikálie nic. Ale pan doktor Cílek říkal (ptala jsem se), že pesticidy a dusičnany člověku nic neudělají, když je pije 4 týdny. A že ropné produkty dostaneme z vody jejím převařením. A kdydy byl výpadek delší než čtyři týdny, civilizace se nám stejně rozpadne, my utečeme z měst a někde si vykopeme studny.

Horní závit je stejný, jako u PET láhví, tak jsem si udělala jednak z petky malý trychtýř a jednak víčko, aby mi do fitru nepadaly nečistoty. Víčko je ze závitu pet láhve a kulaté placičky, kterou jsem vyřízla z PSH. Slepila jsem to k sobě tavnou pistolí.

Fitrační nanochuchvalec ve filtru ale nesmí zmrznout. Představila jsem si, jak po nějakém pádu civilizace bydlím ve stanu, je mráz a sníh. Musím tedy fitr nosit pod bundou a v noci ho mít ve spacáku. Vyrobila jsem si tedy futrál:

Můžu si to pověsit na krk a dát pod bundu. Když půjdu na čundr, pak se takové pouzdro hodí také. Když najdu potůček, pověsím to celé na větev a naplním si láhev.

V balení je i docela široké příslušenství:

Ten nožík dole na obrázku nad šedou hadičkou je nožík určený k vyříznutí kruhových otvorů u dna plastových kyblíků. Vidíte to na dalším obrázku:



Populární příspěvky z tohoto blogu

Krecht

Kniha JAK PŘEŽÍT KONEC CIVILIZACE aneb CESTA K SOBĚSTAČNOSTI

Jak si doma vyrobit burčák