Vodní výzva aneb jak nepouštět pitnou vodu do kanálu

O suchu slyšíme často. Teď tohle téma přebily zprávy o koronaviru, ale jsem přesvědčená, že kdyby viru nebylo, plnily by informace o suchu první stránky novin. Ono je totiž dost hrozné, to sucho. Takový duben nepamatuju. Kde je letos aprílové počasí? Jedna z teorií tvrdí, že je to nižším množstvím částic, které zastavená civilizace nerozptyluje do vzduchu a na kterých se srážela vlhkost. Ať je to čímkoliv, vody je prostě málo a měli bychom s ní šetřit.
Dá se očekávat, že v různých oblastech bude zakázáno zalévání zahrádek a spolu s budoucím nedostatkem a zdražením zeleniny v obchodech by to opravdu nebyla dobrá zpráva.
Mám malinkou zahrádku a nedostatek srážek je na ní vidět. A taky se chystám trochu pěstovat. Zároveň je mi opravdu v současné situaci žinantní stříkat trávník pitnou vodou z hadice, protože dešťovka už došla. Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik lidského důvtipu, těžké práce a péče je vynaloženo na to, abychom jen tak otočili kohoutkem a zcela samozřejmě začala téct čistá pitná voda?
I dali jsme hlavy dohromady a plně si uvědomili, že když teda tím kohoutkem otočíme, kolik vody protočíme úplně zbůhdarma rovnou do kanálu.
Oplachuju třeba zeleninu.
Meju si obličej (nepoužívám mýdlo, nedělá mi to dobře).
Odtáčím vodu, než mi začne téct teplá. A tak dále, je mnoho takových situací během celého dne. Otočím kohoutkem a voda protéká. Opravdu využiju jen část.
Začali jsme tedy tuhle vodu chytat. V kuchyni mám ve dřezu hrnec, v koupelně mám v umývadle hrnec a vedle kýbl. To byste nevěřili, kolik té vody za den je. Naž si umyju obličej, nateče mi plný hrnec. Když se kyblík v koupelně naplní, manžel ho rozcamrá na zahrádku. Hrnec z kuchyně, kde je voda špinavější, vrhne do kompostu.
Taky se dá zachytit voda z pračky po posledním máchání.
Děláme to asi 10 dní a už je to vidět, zahrádka se zelená. Zatím jsme ani potřebovali čerstvou děšťovku ze sudů. Najednou je vody na zalévání dost.
Máte krásnou novou kuchyni nebo moderní designovou koupelnu a nechcete si kazit estetický dojem hrncem a kýblem? Pořiďte si nový designový hrnec a kýbl :-)
Nedělám si legraci. To naše protáčení pitné vody do kanálu je fakt neekologické a tak vůbec hrozné. To se pořád mele o ekologii, permakultuře, bezodpadovém hospodaření... a na vodu se často zapomíná.
Nemáte zahrádku? Pak kýblem opčas spláchněte toaletu. Za rok dokonce uvidíte úsporu na vodném, vážně. Zkuste si to spočítat, děnně budete mít nejméně 3 až 4 plné kýble.
Pár zásad, jak také ušetřit trochu vody:
- při mytí rukou zavírejte kohoutek, během mydlení
- samozřejmě zavírejte vodu, když si čistíte zuby
- vodu zavírejte také, když si drbete hlavu šampónem
Určitě vás napadnou další možnosti.
Na zahrádce by mělo být samozřejmostí chytání děšťové vody i když máte vlastní studnu. Nikdo dnes neví, kdy přijde o vodu.
Možná už ale všechno tohle děláte a já jsem za neekologického retarda, že jsem to objevila až teď. Ale stálo za to na to upozornit, dělala jsem si malý průzkum mezi známými a hodně lidí vodu neřeší.
Málo si vážíme pitné vody a úsilí mnoha lidí, kteří dřou, abychom ji měli.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Krecht

Kniha JAK PŘEŽÍT KONEC CIVILIZACE aneb CESTA K SOBĚSTAČNOSTI

Jak si doma vyrobit burčák